PvdUT Verkiezingsprogramma 2016
- Sturen op kwaliteit van het onderwijs, niet op rendement van de opleidingen of op modelprincipes.
- TOM moet flexibeler voor studenten die tijdelijk of structureel niet full-time kunnen of willen studeren en rechtvaardiger voor studenten die een deel van de module wel goed hebben afgerond.
Dus afschaffen van het niveau verlagende 15 EC alles-of niets-principe: samenhang van onderdelen binnen een module is een goede zaak, maar de opleidingen moeten op grond van de inhoud en organisatie kunnen kiezen voor meerdere onderwijseenheden binnen een module.
- Studentenrechten moeten worden versterkt in regels (OER, BSA), voorzieningen en medezeggenschap (OLC, instemmingsrechten faculteitsraad).
- Minder inzet van middelen op excellentietrajecten voor individuele studenten, meer inzet op een hoger niveau van de opleiding van alle studenten.
- OLC’s: positie en bevoegdheden versterken en samenstelling niet door coöptatie of door benoeming door OLD/decaan laten bepalen.
- Besluitvorming over inhoud, didaktiek en het bijbehorende OER moet in faculteiten plaatsvinden, op een beperkt aantal punten kan het college daarvoor richtlijnen opstellen. Dus opheffen centraal-OER.
- Docenten: niet alleen uitvoerders van het onderwijs, maar ook meedenkers.
- Onderzoekers: meer academische vrijheid om de eigen onderzoekslijn te ontwikkelen.
- Bestuur: het CvB bepaalt de algemene UT-strategie op hoofdlijnen, maar een samenhangende invulling van het onderwijs-, onderzoek- en personeelsbeleid moet binnen de faculteit plaatsvinden. Besturen door het college per richtlijn moet een noodzakelijk uitzondering zijn.
- Onderzoekinstituten vooral gebruiken als uithangbord naar buiten en het identificeren en extra ondersteunen van potentiële wetenschapsgebieden waarop innovatie en valorisatie kansrijk zijn.
- Personeelsbeleid moet gericht zijn op ontwikkeling van de medewerker en, actief inspelend op verandering in beleid en werkzaamheden, moeten reorganisaties zo veel mogelijk worden voorkomen.
- Terugdringen van werkdruk voor het vaste wetenschappelijke WP door
– Minder budgetten voor overhead en “vernieuwing” in beleid, dus meer docenten/onderzoekers
– Ondersteuning voor het primaire proces te laten werken i.p.v. andersom. Dus ondersteuning decentraal organiseren, waar het kan.
– Laat de faculteiten een taakbelastingbeleid
- Promovendi: géén beursdalenbeleid, ook niet als pilot.
- Communicatie vanuit de UT-organisatie moet verbeterd worden